top of page

רטרוספקטיבה ג'יבריל דיופ ממבטי
Djibril Diop Mambéty Retrospective

מכשף היום יום

Sorcerer of the Everyday

ג'יבריל דיופ מַמְבֵּטִי (1945-1998)

Djibril Diop Mambéty (1945 -1998)

ג'יבריל דיופ מַמְבֵּטִי היה במאי, שחקן, פעיל פוליטי, מלחין ומשורר סנגלי.

סרטיו עוסקים בחיי היום-יום בסנגל – שילוב ייחודי של ריאליזם מאגי וסאטירות שחורות אוהבות אדם, המתמקדות בהפיכתה של סנגל לחברה ניאו-קולוניאליסטית לאחר עצמאותה.

ב-1973 יצר את יצירת המופת שלו "טוקי בוקי" (מסע הצבוֹע), שהיוותה פריצת דרך בהיסטוריה של הקולנוע האפריקאי והפכה לקלאסיקה בזכות חדשנותה הוויזואלית והסיפורית. ממבטי משלב מגוון טכניקות נרטיביות ומסורות קולנועיות, כדי לברוא דימויים מהפנטים, המשקפים את מפגש החברה האפריקאית הפוסט-קולוניאלית עם המודרנה.

ב-1992 שב ממבטי עם סרטו "צבוֹעים" (Hyenas) – עיבוד למחזה הסאטירי "ביקור הגברת הזקנה" מאת פרידריך דירנמאט. הסרט תוכנן כחלק שני בטרילוגיה על כוח, שיגעון ותאוות בצע. לדברי ממבטי, הסרט מראה כיצד היחסים הניאו-קולוניאליים באפריקה המירו את תקוות העצמאות בהבטחות שווא של האימפריאליזם וכיצד הושחתה אפריקה בידי החומרנות.

במסגרת הרטרוספקטיבה יוקרנו ארבעה מסרטיו: טוקי בוקי, צבוֹעים, הילדה שמכרה את השמש, לה פראנק

Djibril Diop Mambéty was a Senegalese film director, actor, orator, composer and poet.

His films deal with everyday life in Senegal - a unique combination of magical realism and human-loving black satire, focusing on Senegal's transformation into a neo-colonial society after its independence.

In 1973, Mambéty released his masterpiece, Touki Bouki (The Hyena’s Journey), a tour de force of narrative and aesthetic innovation, unlike anything seen in the history of African cinema. The movie is considered by scholars around the world a classic. Mambéty combined elements of varying storytelling techniques and cinematic traditions to create phantasmal images of postcolonial African society in the throes of modernity.

In 1992, Mambéty returned to the limelight with an ambitious new film, Hyènes [Hyenas], an adaptation of a satirical play by the Swiss-German writer Friedrich Dürrenmatt’s The Visit. Hyènes was conceived as the second installment - following Touki Bouki - of a trilogy about power, insanity and human greed. As Mambéty himself observed, the story exposes neo-colonial relations in Africa as “betraying the hopes of independence for the false promises of Western materialism”, and how Africans have been corrupted by this materialism.

The festival will host the following movies: Touki Bouki Hyènes The Little Girl who Sold the Sun La Franc










bottom of page